Högre makter eller milda synfel?


Ja, jag vet inte vilket jag ska tro på i det här fallet men konstigt är det i alla fall. Va? Jo, för att du ska kunna hänga med i kommande resonemang bör du ha läst det här, det här och det här inlägget först!

Jag har nyligen hört en skröna om en kaninägare som av veterinären vid första besöket fått veta att kaninen var en hona och vid nästa besök att det var en hane, av samma veterinär. Veterinären hade förklarat det hela med att kaninen måste ha bytt kön. (!?) Att veterinären tagit fel gick alltså inte att erkänna, det var bättre att skylla på högre makter.

Till saken:
I morse fann äldste sonen de här hos ökenråttorna Ebon och Tippen.



Jodå, du ser rätt! Och vi i familjen också, men vi var tvungna att gnugga ögonen först.

Förklaringen är enkel: Ebon är en hona. Och då bör även den numera avlidna Tasse ha varit en hona. Men att Tippen är en hane råder ingen tvekan om. Yngste sonen tog den här bilden härom dagen. Det ser lite groteskt ut kanske men han låg och sov i den här ställningen. På bilden ser man alltså tydligt att han är en hane.


Det som förundrar oss är - nu när vi vet fakta - att det inte hänt tidigare! Ebon och Tippen har bott tillsammans i nästan fyra månader och dessförinnan bodde Ebon tillsammans med Tasse i över ett halvår. Om det nu var så att Tasse eventuellt var en hane. Man har ju alltid fått höra att möss och råttor "ynglar av sig" nåt alldeles kopiöst. Två ungar på fyra månader alltså. Ökenråttor blir könsmogna vid åtta veckors ålder och kan få en kull ungar var sjätte vecka fram tills honan inte är fertil längre. Ebon är drygt två år gammal så det kan nog bli några kullar till om vi inte passar oss.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-13 @ 05:42:22
URL: http://djurförsäkring.net

  

Vill gärna veta vad du heter!
Kom ihåg mig!

Skriv gärna var du bor!


Din e-postadress: (visas inte)


Adress till din blogg eller hemsida:


Berätta nu vad du tyckte:



Återkom gärna och läs mitt svar!
Trackback
RSS 2.0